TOPPER LISTEN: Administrerende direktør Rune Garborg og kommunikasjonsdirektør Caroline Lunde i Vipps, feirer topplasseringen i Traction 2025. Foto: Katrine Lunke.

Nyhet 20.03.2025

Vipps på omdømmetoppen – igjen!

For andre året på rad troner Vipps øverst på omdømmemålingen Traction Norge.  
– Vipps setter standarden for godt omdømme i Norge, og ligger fortsatt flere skritt foran konkurrentene, sier Ole Christian Apeland.  

Apeland er administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået Apeland, som hvert år gjennomfører Traction Norge. Årets måling viser at Vipps, sammen med Finn.no, Vinmonopolet og Tine, er selskapene med «svært godt omdømme» i befolkningen.  

– Dette viser hvor sterkt disse selskapene står i befolkningen. De kombinerer brukervennlighet, innovasjon og gode verdier på en måte få andre selskaper klarer, og det gjør at folk både liker og stoler på dem, sier Apeland.  

– Dette er prisen som betyr mest for oss fordi den oppsummerer innsatsen til alle i selskapet, altså summen av alt de ulike avdelingene gjør. Du verden hvor viktig det er å vinne priser på arbeid som skjer over tid og vi trenger dette når vi skal ut og konkurrere mot verdens største merkevarer, sa administrerende direktør Rune Garborg i Vipps fra scenen på Latter.  

– Det handler til syvende og sist om i hvilken grad vi klarer å forenkle hverdagen til folk, ifølge Rune Garborg i Vipps.

– Dette er vanvittig morsomt, og jeg føler en enorm glede. Det er en veldig stor anerkjennelse av lagarbeidet i Vipps og det treffer alle som jobber i selskapet. Det er en anerkjennelse av jobben vi har gjort i markedet og mot kundene over tid, og det gir oss også et press som organisasjon for å holde oss på dette nivået. Vi skal konkurrere mot Apple, verdens største merkevare og det er ingen tvil om at omdømme blir viktig i den konkurransen, sier administrerende direktør Rune Garborg i Vipps.  

Fjordkraft stiger mest – Sbanken faller mest 
Blant selskapene med størst endring i omdømmescore er Fjordkraft, som har hatt den største økningen i årets måling. På den andre siden faller Sbanken mest, noe som er et tydelig bevis på at den tidligere kundevennlige utfordrerposisjonen har blitt svekket etter å ha blitt et konsept i DNB. 

– Kundene våre har følt det som en nær venn som har sviktet dem og da er det lang vei tilbake. For å komme tilbake, handler om å bevise, bevise, bevise, som alltid er vanskelig etter et tillitsbrudd, sa Øyvind Thomassen fra scenen på Latter. Han startet Skandiabanken i Norge og er nå leder for digitalt salg i DNB og Sbanken. 

– Sbanken har lenge vært en favoritt, men eierskiftet har påvirket folks syn på banken dramatisk. Men de har hatt et svært godt omdømme tidligere, og jeg tror vi vil se at de vinner tilbake mye av tilliten over tid, sier Apeland.   

Ukraina gir nykommer på listen 
Alle selskaper som vurderes i Traction Norge er nominert av befolkningen. Blant årets nykommere er Kongsberg Gruppen, noe som trolig skyldes deres økte synlighet i forbindelse med Ukraina-krigen. Selskapet oppnår en score i kategorien “godt omdømme”, noe som viser at befolkningen ser verdien av norsk forsvarsindustri. 

– Sikkerhet og beredskap blir stadig viktigere for folk, og målingen viser at Kongsberg Gruppen er godt likt og nyter stor tillit, sier Apeland. 

Nye på listen – og rett til bunns 
Også Nestlé, Zara og PostNord er nye på listen i år, men starter med bunnplasseringer. Befolkningen gir dem lave score på både kvalitet og etikk. 

– Felles for disse selskapene er at de har utfordringer med å leve opp til kundenes forventninger, sier Apeland, som håper selskapene lytter til signalene fra befolkningen og arbeider for å bli bedre.  

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Meld deg på listen.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.