Foto: iStock.
Kronikk 20.01.2025
Tør vi kjøre Volvo?
Har Volvo usedvanlig uheldige kunder, eller et alvorlig problem?
I september kjørte en Volvo XC40 ut fra fjerde etasje i parkeringshuset på Sandvika Storsenter og styrtet i bakken. Den 60 år gamle mannen som var inne i bilen, mistet livet. Gjorde han en alvorlig feil, eller var det bilen som satte av gårde på egen hånd?
Som eier av samme biltype har jeg fulgt saken med interesse.
Ulykken er et mysterium. Politiet skriver i en pressemelding at bilen hadde en hastighet på 62 kilometer i timen da den traff veggen, og at gasspedalen var aktivert 100 prosent fra cirka tre sekunder før kollisjonen. Videre at bremsepedalen ikke var betjent de siste fem sekundene før ulykken.
Meldingen gir inntrykk av at føreren har gitt full gass mot veggen. Men bladet Motor har gravd dypere i saken, og da melder tvilen seg. En ekspert forteller at selv om bilens «sorte boks» sier at det har vært gitt full gass, kan man ikke fastslå at gasspedalen har vært trykket inn. Signalet kan ha kommet fra andre komponenter i bilen.
Det er også avdekket av mannen som omkom, klatret inn i bilen fra passasjersiden, fordi det sto en annen bil parkert inntil førerdøren. En teori er derfor at mannen ga gass da han klatret over midtkonsollen. Men for å klare det, måtte han først ha trykket inn bremsen og dratt girspaken bakover.
Da Motors journalister prøvde å gjenskape dette på en testbane, klarte de det ikke.
Hvis det ikke er bilen som har skylden, må mannen ha vært ekstremt uheldig. Og uhell ser ut til å forfølge Volvo XC40.
Senere samme måned opplevde en kvinne i Solbergelva at hennes XC40 akselererte og hoppet inn på nabotomten da hun skulle parkere.
En mann på Kolbotn ble skremt da hans XC40 plutselig ga gass og kjørte inn i en vegg.
I oktober ble en garasjedør knust og en annen bil skadet da en XC40 uventet skjøt fart på Heimdal.
Volvo XC40 er en populær bil. Over 17.000 av den og oppfølgeren EX40 ruller på norske veier. Likevel virker det som et usannsynlig sammentreff at fire førere helt tilfeldig skulle dumme seg ut med gasspedalen i løpet av et par måneder. Det er nærliggende å tro at det er noe galt med bilen.
Hvis XC40 er farlig, er det langt mer enn en ripe i lakken for Volvo. Merket har siden 1950-tallet stått for de høyeste standardene for sikkerhet. Logoen, sirkelen med pil opp til høyre, underbygger ambisjonen. Den stammer fra symbolet for jern, og står for styrke, sikkerhet og holdbarhet.
Volvos sikkerhets-cv er imponerende. De oppfant det moderne trepunkts sikkerhetsbeltet og gjorde det tilgjengelig for alle merker. De var blant annet innovatører med krasjtesting, barneseter, sidekollisjonsputer, et system for å redusere nakkeslengskader og et system for å hindre velt.
I 2007 gjorde de posisjonen enda tydeligere, men sin visjon for 2020: «Vårt mål er at ingen skal bli drept eller skadet i en ny Volvo». Senere har de erkjent at det vil ta litt mer tid. Men at noen skal bli drept eller skadet fordi at bilen kjører på egen hånd, er uansett langt utenfor det akseptable.
Volvo er en knallsterk merkevare, og har hatt et svært godt omdømme i Norge. De har innfridd forventningene, og har bygget en lojal kundekrets. Over 240.000 nordmenn eier en Volvo, noe som gjør bilmerket til det tredje vanligste i landet.
Hvordan skal Volvo beskytte det gode omdømmet når bilene deres raser gjennom vegger og garasjeporter og flyr over nabogrenser, tilsynelatende uten grunn?
Jeg antar at selskapets kommunikasjonsfolk, jurister og rådgivere har svettet mye over dette spørsmålet i de siste månedene.
Én strategi er å gjøre minst mulig ut av det. Svare kort på spørsmål fra mediene gjennom epost, uttrykke sympati, vise til at man vil bistå politiet og si at sikkerhet har høyeste prioritet. Håpe at saken blir glemt. På samme måte som tobakksindustrien forholdt seg til lungekreft.
En annen mulighet er å ta en mer offensiv rolle. Forklare mer, stille opp, sende informasjon til eiere av XC40 og andre Volvoer og generelt vise at dette er en sak selskapet vil mobilisere alle krefter for å komme til bunns i. Bruke erfaringer til å gjøre bilene sikrere, selv om det skulle være brukernes feil.
Så langt har Volvo valgt den første strategien. Når bladet Motor forteller om resultatene fra testbanen, der de ikke klarte å gjenskape en brukerfeil som kan forklare Sandvika-ulykken, har Volvo ingen kommentar.
Som XC40-eier har jeg ikke hørt noe fra hverken forhandler eller verksted. Problemene er heller ikke nevnt med ett ord i noen av de fem nyhetsbrevene Volvo har sendt meg etter Sandvika-ulykken. Brevene er fulle av sikkerhetsbudskap, og det siste jeg har fått er et ønske om et trygt, nytt år.
I vår husstand har vi hatt Volvo siden 1990. Mange ulike modeller. De har tjent oss godt, og når det har vært snakk om å bytte bil, har spørsmålet stort sett vært hvilken Volvo vi skulle bytte til.
Nå kjenner jeg utrygghet, og det tror jeg mange Volvo-eiere gjør. Blir min bil den neste som flyr ut fra et parkeringshus – eller inn i en folkemengde? Tør vi velge Volvo neste gang?
Volvo burde beroliget oss. Men de gjør det ikke.