Selskapet har røtter til 1959, og var på 60-, 70- og 80-tallet kjent som PR-byrå. I 1988 startet Ole Christian Apeland dagens selskap, med mål om å skape mer effekt gjennom et bredere virkemiddelspekter og bedre analyse.
Siden den gang har vi vært med på å endre kommunikasjonsbransjen. Apeland satset tidlig på filmproduksjon, vi var første kommunikasjonsbyrå på internett, vi var blant de første som kombinerte PR og reklame, og vi lanserte avansert omdømmeanalyse i Norge.
Allerede i 1995 arrangerte vi seminar om integrert kommunikasjon, og tok til orde for at murene mellom PR og reklame måtte rives. Siden den gang har vi fått vise effekten av dette i praksis i en rekke store prosjekter.
Brenner for faget
Våre kjerneverdier er etikk, effekt og engasjement. Vi bruker mye av vårt engasjement til å utvikle faget og bransjen vår.
Apeland har bidratt aktivt i utviklingen av bransjeforeningen Komm (tidligere NIR) siden opprettelsen, og vi var blant grunnleggerne av forskningssenteret BI Center for Corporate Communication.
Vi deler kunnskap gjennom seminarer, foredrag, bidrag til studentoppgaver, publisering av omdømmeundersøkelsen Traction Norge og den årlige Omdømmedagen. Vi har også gitt stipendier til studenter for kommunikasjonsstudier i USA.
Både selskapet og medarbeidere er hedret av bransjeforeningen for bidrag til faget og bransjen. Selskapet har vunnet flere priser for effektiv kommunikasjon.
Bredt engasjement
Vi bruker vår kompetanse til å støtte gode formål og utvikle lokalmiljøet vårt. Som partner for Kronprinsparets Fond støtter vi organisasjoner som arbeider for ungdom.
Gjennom vår gratis fagdag ”God kommunikasjon” har vi gitt råd til flere hundre organisasjoner.
Frem til 2016 holdt vi til på Blommenholm i Bærum, og bidro da aktivt i Bærum Næringsråd og i Vårt Sandvika. Vi ble i 2007 kåret til ”Årets bedrift i Bærum” av Bærum kommune, Budstikka og Nordea.
Solid selskap
Apeland er kvalitetssertifisert etter standarden ISO 9001 og miljøsertifisert etter ISO 14001.
Kvalitet måles blant annet gjennom kundeundersøkelser. Disse viser at kundene er svært tilfredse, og godt over 90% vil anbefale Apeland til andre.
Selskapet eies av de ansatte, og har sunn økonomi.