Nyhet 20.03.2024
SAS øker mest, men Norwegian flyr høyere i omdømmemåling
Den krevende kommersielle situasjonen for SAS har ikke påvirket nordmenns vurdering av selskapet. På omdømmemålingen Traction Norge 2024 øker selskapet med syv poeng. Norwegian forbedrer sitt omdømme med tre poeng i samme måling.
Traction Norge er en årlig omdømmemåling som gjennomføres av Apeland.
– Den store avstanden vi så mellom SAS og Norwegian i fjorårets måling er blitt betydelig redusert. Nå er det tre kun tre poeng som skiller selskapene. I vårt utvalg på 50 kjente selskaper er begge flyselskapene blant dem som øker mest. I den underliggende driveranalysen ser vi at SAS går betydelig opp på ledelse og etikk, dog fra et svært lavt nivå i fjor, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.
VY faller
Mens flyselskapene bedrer sitt omdømme, faller VY. Selskapet får en score som er fire poeng lavere enn i fjor, og selskapets omdømme betegnes i målingen som middels godt.
– Respondentene trekker både fram lavere kvalitet på leveransene og høye priser som noe av årsaken til et svekket omdømme, sier Ole Christian Apeland.
Emosjonell score
Selskapene som vurderes i Traction Norge-målingen er nominert av den norske befolkningen. Listen som presenteres viser omdømmescoren, som er utledet av den emosjonelle vurderingen av selskapet. Virksomhetene er deretter målt på flere dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene.
Høyeste score som er målt
Vipps er på toppen av årets liste, med en omdømmescore på 92, på en skala fra 0 til 100. Det er den høyeste omdømmescoren som noe selskap har fått i den årlige målingen.
– Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Finn.no, Vinmonopolet, Tine, og Vipps er de fire selskapene som har svært godt omdømme i befolkningen nå, sier Ole Christian Apeland.