Vinmonopolet er ikke lenger på topp, men er fortsatt den handelsbedriften får best score i Apelands store omdømmemåling Traction Norge.
Nyhet 28.03.2023
Vinmonopolet fortsatt handelens omdømmevinner
Hele 16 handelsvirksomheter ble nominert inn i den store omdømmemålingen Traction Norge 2023. Men bare Vinmonopolet har svært godt omdømme.
Både Kiwi, Coop og Rema 1000 går litt tilbake siden 2022. Også Vinmonopolet, IKEA og XXL får svakere omdømmescore enn i fjor.
– Vi ser at samtlige aktører innen dagligvare, og de fleste innen varehandel, går tilbake på opplevd kvalitet og verdi av pengene, sier Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland. Byrået står bak målingen Traction 2023, der 50 bedrifter er målt gjennom et helt år.
– Med prisøkningene som bakteppe er det imponerende at Meny har klart å opprettholde sitt gode omdømme. Det er også interessant å se at Rema 1000, som eneste aktør, går tydelig frem på klima, selv om dette ikke har slått ut på det overordnede omdømmet ennå, sier Apeland.
IKEA rykker ned
IKEA, som tradisjonelt har hatt et meget godt omdømme, synker i årets Traction-måling.
– IKEA går ned på alt, men særlig på klima. Det tyder på at folk ikke oppfatter deres omfattende kampanje med brukte møbler som særlig toverdig, mener Apeland.
Blant nykommerne på listen er Oda, Clas Ohlson, Jernia, Komplett, Zalando og Amazon. Alle unntatt Amazon har godt omdømme.
Zalando og Amazon utmerker seg med lave score på klima.
– Mange opplever netthandel som lite klimavennlig, med massive utslipp og overforbruk av emballasje, forklarer Apeland.
Innen varehandel er det bare Vinmonopolet som viser seg å være i særklasse. Vinmonopolet, som var omdømmevinner i fjor, havner på andre plass i årets måling.
– Vinmonopolets posisjon er imponerende. De har forbedret sitt tilbud og satset hardt på kompetanse og service i mange år, og var på toppen av listen i fjor. Selv om de syker litt, er de fortsatt Norges best likte handelsbedrift, sier Apeland.