Nyhet 15.04.2015
Gratis kommunikasjonsråd ga fullt hus
Over 450 deltakere samlet seg på Latter i Oslo, da Apeland inviterte til gratisseminaret «God kommunikasjon».
Seminaret er rettet mot frivillige organisasjoner, og årets arrangement var det fjerde i rekken.
Mange frivillige organisasjoner har ikke mulighet til å delta på kostbare fagseminarer. Siden 2002 har derfor Apeland med jevne mellomrom arrangert «God kommunikasjon», som et gratistilbud til organisasjonslivet. Hensikten er å gi kommunikasjonsfaglig inspirasjon og påfyll til ansatte i og representanter for frivillige organisasjoner.
Konkrete råd og tips
Årets seminar ble arrangert tirsdag 9. oktober på Latter i Oslo, og samlet representanter fra mer enn 230 ulike organisasjoner. Tema var «Målrettet kommunikasjon fra din organisasjon», og tilhørerne fikk gode råd og tips fra noen av Norges beste kommunikasjonsrådgivere.
Torbjørn Giæver Eriksen, rådgiver i First House og tidligere statssekretær og informasjonsrådgiver, ga et lynkurs i hvordan du bør jobbe for å få politikerne til å lytte til organisasjonen din. Sponsorådgiver Jacob Lund ga råd om hvordan organisasjoner kan skaffe seg sponsorer, og Per Henrik Stenstrøm, programdirektør i P4, ga tips om hvordan du får oppmerksomhet om en sak i media.
De gode eksemplene
Som gode case-eksempler, presenterte Gunnhild P. Baade fra Regnskogsfondet, deres og Grønn Hverdags kampanje for å få norske matvareprodusenter til å slutte å bruke palmeolje i sine produkter. Hege Kuhle fra Stiftelsen Organdonasjon, fortalte om deres suksess med bruk av Facebook i verving av organdonorer. Det hele ble avsluttet med en paneldebatt, der lederne for Norges fem største kommunikasjonsbyråer ga råd og besvarte spørsmål fra seminardeltakerne.